روز نامه های امروز کابل
نويسنده   عبدالقدیر میرزایی نويسنده عبدالقدیر میرزایی

روزنامه راه نجات درمورد استراتیژی جنگ در افغانستان تبصره کرده و آن را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه با اشاره به دیدار رئیس جمهور کرزی با رئیس کمیته روابط بین المللی مجلس سنای امریکا ، در صفحه اول خود با عنوان درشتی نوشته است که بازنگری استراتیژی جنگ علیه تروریزم ضروری است.

راه نجات گفته است که در این دیدار درمورد تغییر در استراتیژی صحبت های همه جانبه یی صورت گرفته است.

روزنامه سرمقاله شماره امروزخود را به مناسبت فرا رسیدن جشن استقلال افغانستان اختصاص داده و نوشته است که افغانستان به استقلال واقعی اقتصادی، سیاسی نیاز دارد و باید مردم ان دست و آستین برزده و در این خصوص تلاش کنند.

روزنامه دولتی انیس درسرمقاله شماره امروزخود درمورد استقلال افغانستان و تجلیل از این روز تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که بیست و هشت اسد یک افتخار جاویدان است.

مقاله نویس با اشاره به دلیری های افغانها در جهت کسب آزادی کشور شان ، نوشته است که مردم افغانستان باید پاسدار آزادی شان باشند.

انیس خبر دیدار رئیس جمهور کرزی با جان کیری رئیس کمیته روابط بین المللی مجلس سنای امریکا را نیز در صفحه اول خود به نشر رسانده که از اقدام دولت افغانستان برای منحل کردن کمپنی های خصوصی امنیتی استقبال کرده است.

روزنامه درعین حال گفته است که مسئله بازنگری استراتیژی امریکا در افغانستان نیز در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفته است.

روزنامه ویسا درمورد اجلاس چهارجانبه رهبران افغانستان، تاجکستان، پاکستان و روسیه مطلبی را به نشر رسانده است.

این روزنامه گفته است که در اجلاس امروز در شهر سوچی روسیه ، درمورد همکاری های منطقوی و راه های بیرون رفت از مشکلات بحث و تبادل نظر صورت می گیرد.

ویسا درمورد لغو کمپنی های امنتیتی خصوصی در افغانستان نیز تبصره کرده و آن را قدمی به سوی پیشرفت توصیف نموده است.

مقاله نویس گفته است ، با توجه به عملکرد این کمپنی ها در گذشته، به نظر نمی رسد که در افغانستان از این اقدام استقبال نشود، زیرا تقویت حاکمیت ملی در افغانستان به نفع این کشور است و باید از آن حمایت جدی صورت گیرد.

این روزنامه درعین حال فرماه هشت ماده یی رئیس جمهور کرزی را درمورد انحلال کمپنی های امنیتی خصوصی درکشور در صفحه اول خود به نشر رسانده است.

روزنامه آرمان ملی درسرمقاله شماره امروزخود از دولت انتقاد کرده است که در زمینه تامین امنیت ولایات شمال افغانستان توجه جدی ندارد.

این روزنامه با اشاره به سنگسار یک زن و یک مرد در ولایت قندز که توسط طالبان مسلح صورت گرفت، نوشته است که در حقیقت طالبان در قندز دولت را سنگسار کردند.

مقاله نویس گفته است که این حرکت طالبان نشان می دهد که این گروه در قندز حاکمیت دارد و درصورتی که به مسئله امنیت در این ولایت توجه نشود، این ولایت به دست طالبان خواهد افتاد.

آرمان ملی درمورد مشکلات اداره در افغانستان نیز تبصره کرده و به نقل از کارشناسان امور نوشته است که سرپرستان ادارات دولتی صلاحیت قانونی ندارند.

این روزنامه با اشاره به مسئله حضور سرپرست ها در برخی از وزارت خانه ها نوشته است که اداراه نظارت بر قانون اساسی افغانستان باید به موضوع تقرری سرپرستان رسیده گی و اعتراض جدی کند.


August 18th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها